Partidul Național Liberal salută decizia președintelui Klaus Iohannis de a ataca la CCR Legea bugetului de stat. Considerăm demersul președintelui un demers legitim perfect fundamentat și indispensabil pentru a readuce bugetul de stat în realitatea economică a României și pentru a readuce bugetul de stat la adevărurile care există în economia românească.
Timp de 3 luni, liderii PSD-ALDE, au întârziat să vină cu o Lege a bugetului de stat și cu o Lege a bugetului asigurărilor sociale de stat. Atunci când Partidul Național Liberal a cerut în ianuarie convocarea unei sesiuni extraordinare pentru adoptarea acestor două legi fundamentale pentru România, domnul Dragnea și cu domnul Tăriceanu au preferat să plece în concedii, în destinații exotice, unu la soare și unul la schi.
Timp de 3 luni, Guvernul, și-a încălcat obligația legală de a da României un buget serios, un buget care să ofere minime garanții de dezvoltare economică a României și de îmbunătățire a vieții fiecărui român.
Pe toată perioada dezbaterii Legii bugetului, am avertizat coaliția guvernamentală că acest buget este un buget mincinos, care se bazează pe date false, un buget care nu are la bază realități economice. Am avertizat că este încălcat Tratatul la care România este parte și pe care l-a ratificat prin Legea 82. Pactul de stabilitate și creștere, pentru că este încălcată prevederea de asigurare a unui deficit structural de maxim 1%. Am avertizat că la baza bugetului de stat nu se ține cont de prevederile legii privind Legea care reglementează obligațiile fiscale în ceea ce privește alcătuirea Legii bugetului de stat, de asemenea că nu există un aviz din partea Consiliului Fiscal în baza legii responsabilității fiscal-bugetare. De asemenea, am avertizat că acest buget încalcă autonomia locală și duce la al doilea an consecutiv în care comunitățile locale sunt jefuite de către Guvern și sunt lăsate fără resursele financiare indispensabile pentru realizarea programelor de investiții și pentru asigurarea calității servicilor publice, care le furnizează autoritățile locale către cetățenii din comunitățile locale.
De asemenea, Partidul Național Liberal a atras atenția că acest buget lovește în cetățenii români care se află în cea mai dificilă situație. Toate aceste avertismente ale Partidului Național Liberal au fost ignorate de către coaliția guvernamentală care are majoritatea în Parlament. Au făcut o Lege a bugetului de stat care nu oferă nicio garanție pentru dezvoltarea României și care riscă să arunce România în criză. Iată că președintele Iohannis a atacat Legea Bugetului de Stat la Curtea Constituțională, în mare parte, argumentele, temeiurile de neconstituționalitate pe care și noi ca partid le-am relevat pe toată perioada dezbaterilor, fiind incluse în acest atac la Curtea Constituțională.
Solicităm CCR să judece cu celeritate și să se aplece cu maximă seriozitate asupra obiecțiilor de neconstituționalitate formulate de Președinte, pentru că nu putem accepta o Lege a Bugetului de Stat atâta timp cât previziunile care stau la baza acestei legi, care sunt scoase din burtă de Guvernul PSD-ALDE sunt în flagrantă contradicție cu previziunile Comisiei Europene . Fără ca Guvernul să furnizeze vreun argument solid pentru a justifica această diferență majoră între previziunile Comisiei Europene și indicatorii economici care au stat la baza elaborării bugetului. Am să dau o singură cifră. Guvernul a construit bugetul pe o previziune de creștere economică de 5,5% ,în condițiile în care previziunea de creștere economică formulată de Comisia Europeană este de maxim 3,8%. Este o diferență de aproape 2 procente în ceea ce privește creșterea economică, iar Guvernul nu a justificat în niciun fel de unde apare această diferență pentru că nu are de unde să justifice, pentru că nu are niciun fel de fundament pentru această creștere economică umflată artificial care, de fapt, nu duce la altceva decât la generarea unor cheltuieli mai mari pentru care nu există resursele financiare necesare.
Un alt lucru extrem de important care arată iresponsabilitatea guvernanților este cel legat de faptul că ministrul Finanțelor, deși i s-a solicitat în plenul Camerelor reunite să semneze declarația pe propria răspundere privind veridicitatea datelor care stau la baza alcătuirii bugetului, a refuzat să facă acest lucru.
De asemenea, considerăm că legea bugetului de stat este o lege care nu asigură suportul necesar pentru susținerea investițiilor atât la nivel național cât și la nivelul localităților. Ca și în anii trecuți, deși sunt trecute fictiv sume de bani importante alocate investițiilor, dacă te uiți la lista obiectivelor de investiții, dacă analizezi stadiul real în care se găsesc aceste obiective de investiții, se vede cu ochiul liber că resursele financiare alocate pentru investiții nu vor depăși un procent mai mare de 3,5 -3,6% din PIB și că de fiecare dată Guvernul, așa cum a făcut în anii anteriori, pentru a reduce în mod artificial deficitul bugetar, va tăia din cheltuielile pentru investiții.
Prin acest buget nu se oferă nicio garanție că se va realiza vreun tronson important de autostradă cum este tronsonul Sibiu-Pitești, tronsonul Târgu Mureș-Iași-Ungheni, Autostrada Unirii, Autostrada de Centură a Bucureștiului, drumul expres Craiova- Pitești sau finalizarea tronsoanelor de pe Autostrada Transilvania care să facă legătura între Târgu Mureș și Borș. Actualul buget nu oferă resursele financiare necesare pentru realizarea spitalelor regionale pentru care, culmea, avem la dispoziție sute de milioane de euro din bugetul Uniunii Europene, bani pe care actuala guvernare riscă să-i piardă pentru că avem convingerea că, de fapt, nu vor să construiască aceste spitale regionale, să îmbunătățească calitatea serviciilor de sănătate pe care le furnizează către cetățenii români.
Considerăm că, pe lângă temeiurile de neconstituționalitate care au stat la baza sesizării Președintelui, mai există extrem de multe alte vicii de fond ale actualului buget și că actualul buget, cu siguranță, nu răspunde așteptărilor și nevoilor societății românești și orice modalitate prin care această Lege a Bugetului de Stat poate fi îndreptată, Partidul Național Liberal o va susține.
PNL a sesizat, de asemenea, bugetul la CCR?
În mare parte, temeiurile de neconstituționalitate identificate de specialiștii noștri sunt cuprinse în sesizarea depusă de președinte și ca atare, nu mai are practic nici un rost să mai atacăm și noi la CCR.
Ce se întâmplă cu alocațiile pentru copii pentru care au tot fost discuții în ultima perioadă?
Alocațiile pentru copii vor crește de la 1 martie. Dacă Guvernul nu va crește alocațiile pentru copii de la 1 martie, va fi singurul vinovat. Nimeni nu a obligat Guvernul ca în momentul în care a emis OUG să lege majorarea alocațiilor pentru copii de intrarea în vigoare a bugetului de stat.
De altfel, după cum bine știți, se află în dezbaterea Camerei Deputaților și urmează să intre la vot final și se poate ajunge la vot final în cursul săptămânii viitoare, proiectul de lege inițiat de PNL privind creșterea alocațiilor pentru copii. Nu există nicio scuză pentru actuala guvernare să nu majoreze alocațiile pentru copii de la 1 martie.
Ordonanța dată de Guvern spune că începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a bugetului de stat pe 2019
Așa cum au dat OUG pot să modifice OUG, să nu creeze nicio legătură între intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat și majorarea alocațiilor pentru copii. Pentru că vă repet, bani să crească indemnizațiile pentru parlamentari, fără să fie în vigoare noua Lege a bugetului de stat au avut. Ca atare, nu pot să motiveze că nu majorează alocațiile pentru copii pentru că nu au în vigoare Legea bugetului de stat.
Resursele financiare există, cu siguranță atacul la CCR inițiat de președintele României nu afectează articolul referitor la majorarea alocațiilor pentru copii. Așa cum au dat OUG pot să mai dea o OUG și pur și simplu să spună că de la 1 martie se majorează alocațiile pentru copii iar dacă nu mai vor să de o ordonanță de modificare a OUG atunci, să susțină proiectul de lege inițiat de PNL, să fie adoptat în cursul săptămânii viitoare pentru că în cazul în care este adoptat în cursul săptămânii viitoare el poate intra în vigoare astfel încât de la 1 martie să se majoreze alocațiile pentru copii.
Vă așteptați ca judecătorii CCR să se ocupe de acest dosar repede?
În mod normal trebuie să judece cu celeritate fiind vorba de o lege fundamentală cum este Legea bugetului de stat dar în același timp le solicităm să nu judece numai cu celeritate ci să judece cu obiectivitate, în litera și în spiritul Constituției pentru că în această sesizare sunt lucruri extrem de clare care ne indică neconstituționalitatea. V-am explicat, România alături de alte 23 de țări europene a aderat la acest Tratat privind stabilitatea, guvernanța. Conform Constituției, în momentul în care România ratifică un Tratat, prevederile Tratatului respectiv la care România este parte fac parte din dreptul intern, ca atare, toate prevederile Tratatului trebuie respectate. Ori Legea bugetului de stat nu a respectat Tratatul. Este clar din Legea responsabilității fiscal-bugetare că exista obligația ca la baza proiectului bugetului de stat să existe această declarație pe proprie răspundere a celor care au făcut bugetul, că datele care stau la baza alcătuirii bugetului sunt reale, sunt adevărate. Ori, vă readuc aminte, chiar în plenul Camerelor reunite, ministrul Finanțelor a refuzat să semneze declarația respectivă și la baza bugetului nu există această declarație. Nu mai vorbim de autonomie locală, încălcarea evidentă a autonomiei locale, nemaivorbind de punerea în pericol a unor categorii vulnerabile cum sunt persoanele cu dizabilități, pentru că este pusă sub semnul întrebării capacitatea autorităților locale de a putea susține financiar indemnizațiile persoanelor cu dizabilități și salariile asistenților personali care se ocupă de persoanele cu dizabilități pentru că foarte multe localități nu au resursele financiare necesare pentru a asigura aceste cheltuieli.
(Am văzut proteste ale magistraților prin toată țara pe OUG privind Legile justiției. Îi cer președintelui să sesizeze CCR cu privire la un conflict instituțional între Guvern și Parlament. Aveți aceeași solicitare către președinte?
Magistrații cer lucrul acesta?
Da!
Mă îndoiesc că magistrații pot să ceară lucrul acesta. Există un precedent care este bine-cunoscut pentru aceia care într-adevăr vor să cunoască realitatea într-un domeniu, și anume, precedentul legat de OUG13 în care a fost declanșat un conflict de natură constituțională, a fost soluționat de CCR care a decis că nu poate exista un conflict de natură constituțională atunci când Guvernul emite OUG.
Deci, cine îi solicită președintelui să inițieze acest demers înseamnă că fie nu cunoaște această decizie a CCR, fie se face că nu cunoaște această decizie a CCR.
În ceea ce privește magistrații, considerăm perfect legitimă manifestarea opoziției magistraților față de ultimele ordonanțe emise de Guvern și în general față de toate modificările ticăloase ale Legilor justiției ale Codurilor și ale altor legi care afectează Justiția, care au fost realizate de actuala guvernare. Este din ce în ce mai evident prin ultimele ordonanțe că PSD-ALDE vor să controleze politic procurorii și judecătorii. Este clar că acea secție specială pentru magistrați se va transforma într-un pluton de execuție la comandă politică a magistraților curajoși care îndrăznesc să efectueze anchete penale privitoare la ilegalitățile și infracțiunile săvârșite de potentații zilei.
Există riscul de pierdere a independenței Justiției, de subordonare drastică a Justiției de către politic, de către cei care se află astăzi la guvernare. Există clar riscul ca magistrații, procurorii și judecătorii, să nu-și poată exercita profesia în condiții de deplină independență și legalitate.
Ca atare, orice protest al magistraților este un protest legitim pe care PNL îl sprijină și după cum bine știți, am solicitat Avocatului Poporului să atace la CCR ordonanțele.
Am pregătit sesizarea pe care o vom adopta luni și o vom trimite Adunării Parlamentare a Consiliului Europei pentru a sesiza Comisia de la Veneția privind aceste ultime două ordonanțe și OUG 90 și OUG 92. Considerăm că orice demers care poate să ducă la împiedicarea aplicării acestor prevederi din OUG este un demers legitim.
Cum ați văzut reacția domnului Ciorbea care spune că încă așteaptă niște argumente, niște motivări venite din partea celor care cer sesizarea CCR? Nu se știe când va sesiza CCR sau dacă va mai face acest lucru, iar mandatul dumnealui expiră în două luni.
Domnul Ciorbea nu are în cap decât un singur lucru, să execute toate comenzile politice ale lui Liviu Dragnea și ale lui Tăriceanu pentru a fi sprijinit pentru un nou mandat. Ca atare, Victor Ciorbea nu mai este de mult Avocatul Poporului și este sluga lui Dragnea și a lui Tăriceanu. Știți foarte bine că la Parlament am demarat procedura de demitere a lui Victor Ciorbea din funcția de Avocat al Poporului și de asemenea, suntem pe cale să generăm o procedură juridică care să ne ducă la excepție de neconstituționalitate, care să permită CCR să judece solicitarea noastră care spune că Acocatul Poporului nu are dreptul, ci este obligat ca atunci când există temeiuri solide de neconstituționalitate, care sunt semnalate de societate privitor la OUG, Avocatul Poporului trebuie să aibă obligația de a ataca la CCR pentru declanșarea controlului constituțional privitor la OUG. Știți, de asemenea, că Partidul Național Liberal a inițiat un Proiect de Lege în cadrul constituțional, destul de restrâns pe care îl avem, prin care urmărim să declanșăm controlul de constituționalitatea, prealabil, în cazul OUG și altfel decât prin intermediul Avocatului Poporului, astfel încât CCR să poată pronunța asupra constituționalități OUG.
As vrea să revin la buget și să vă întreb dacă aveți semnale sau daca ați vorbit cu primarii PNL, autoritățile locale vor avea de suferit pentru că bugetul nu este încă în vigoare?
Autoritățile locale au avut de suferit în primul rând, datorită acestui buget care pentru 75% din localități a însemnat un jaf nou făcut resurselor locale. Întârzierea bugetului de 3 luni se datorează nesimțirii, indolenței Guvernului, pentru că Guvernul în loc să dea României un buget a preferat să dea OUG în speranța de al scăpa pe Dragnea și pe acoliții lui de pușcărie. Ca atare, nu există nemulțumire din partea autorităților locale privitoare la acest buget, pentru că majoritatea autorităților locale vor modificarea prevederilor din actualul buget care se referă la finanțarea autorităților locale. Vă readuc aminte că, din 2012 de când a revenit PSD la guvernare, ponderea alocărilor bugetare către autoritățile locale raportat la PIB a scăzut constant, iar cel mai mult a scăzut în 2018 și acum conform Legii Bugetului de Stat în 2019. De la 9,1% din PIB au ajuns la 7,5% din PIB alocările către bugetele locale.
Ați găsit candidatul pentru primul loc? Mă refer la alegerile europarlamentare.
După cum bine știți acum consultpm candidații ca să stabilim o dată care sa permită fiecărui candidat să vină in fața Biroului Executiv să își susțină candidatura, vom anunța data când vom stabili și la data respectivă vom decide lista si o vom face publică.
Partidele politice vor primi mai mulți bani anul acesta și îi vor putea folosi și în campaniile electorale. Cum vă ajută această modificare a legislației?
Știți foarte bine că Partidul Național Liberal a formulat un amendament la Legea Bugetului de Stat, așa cum am anunțat, în care am solicitat scăderea sumelor alocate către partidele politice. Mi se pare, cu adevărat, o nesimțire din partea PSD-ALDE, în condițiile în care se plâng că nu au resurse financiare să facă creșteri de venituri pentru cetățeni, să crească alocațiile către partidele politice la niște sume, după parerea mea mult prea mari față de nevoile reale ale partidului și mie imi este clar că, de fapt, Dragnea își dorește să folosească banii publici în campania electorală. Acesta este motivul pentru care au permis utilizarea subvenției de la buget pentru finanțarea cheltuielilor de campanie. Partidul Național Liberal nu este de acord cu această propunere.
Partidul Național Liberal nu este de acord cu această prevedere legală. Subvenția pentru partidele politice trebuie să fie folosită în exclusivitate pentru asigurarea funcționării partidelor politice și nu pentru a susține cheltuieli de campanie electorală. Nu întâmplător, vedeți, Liviu Dragnea, îl propune șef la AEP tocmai pe acela care este subiectul unei cercetări penale la DNA, pentru cheltuirea banilor din subvenția publică, pentru bolizi de lux și pentru alte cheltuieli care nu au nicio legătură cu nevoile reale ale partidelor politice.
De asemenea, mă miră faptul că Tăriceanu, care se dă om de afaceri și om cu un nivel cu un standing peste medie, să susțină o asemenea aberație și anume majorarea cheltuielilor subvenției pentru partidele politice, în condițiile în care este evident pentru orice om care este implicat în politică că partidele politice nu au nici ce să facă cu atâția bani. Dacă sunt corecte și cinstite și dacă consumă resursele efectiv pe cheltuielile care țin de buna funcționare a partidului politic.
În legătură cu domnul Călin Popescu Tăriceanu, ce veți face cu acea solicitare de urmărire penală?
Liderul grupului parlamentar din Senat, Florin Cîțu, a solicitat finalizarea în Comisia juridică a raportului și înaintarea către plen până săptămâna viitoare. Este clar că PSD-ALDE, amână în mod deliberat pronunțarea Senatului pe această cerere de urmărire penală formulată în privința lui Tăriceanu și continuă să facă scut în jurul liderilor suspectați pentru fapte de corupție din cadrul coaliției majoritare, folosind Parlamentul și majoritatea guvernamentală ca un paravan care să împiedice anchetele penale care îi vizează.
V-aș mai întreba cum vedeți faptul că ministrul Justiției a declanșat procedura de numire a viitorului Procuror General și încă nu i-a expirat mandatul lui Augustin Lazăr?
Nu există atribut, adjectiv care să mai poată să fie folosit pe lângă ce s-a folosit în privința lui Tudorel Toader. Deci e dovadă de idioțenie din partea ministrului Justiției, de o rupere totală de realitatea legii. Nu poți să inițiezi procedura de numire pe o funcție care nu este vacantată.
De asemenea, în OUG sunt niște aberații cu termenul maxim pentru numirea unui procuror-șef de 45 de zile, cu interzicerea delegărilor. Păi, în condițiile acestei OUG există posibilitatea ca Parchete să rămână fără șefi pentru că s-au interzis delegările. Pot apărea foarte multe situații în care e necesară delegarea pe o anumită perioadă a unui procuror până la derularea procedurilor legale de numire.
Spre exemplu, să ne imaginăm o situație că este numit un procuror, procuror șef la DNA, este atacată decizia de numire în instanță și instanța suspendă, pe o perioadă nelimitată până la judecarea în fond, actul administrativ de numire. Într-o condiție de genul asta, practic, un Parchet ar rămâne fără șef, dar de altfel nu ne miră, pentru că scopul real al PSD în doi pași, este în primă fază să rupă dinții procurorilor, să îi lase fără conducători care să le dea curajul de a face anchetele în cazul potentaților zilei, iar pasul doi este să controleze ei Parchetele, pentru a folosi Parchetele împotriva oponenților.
Duminică, protest USR și Plus, cred că au spus că participă. Veți participa si dv?
Ca la toate protestele care s-au făcut împotriva aberațiilor actualei guvernări, ca lider de partid i-am încurajat pe toți membri și simpatizanții noștri să participe la aceste proteste. Pe de altă parte, nici nu cred că este utilă o politizare a acestor proteste, pentru că ar putea furniza muniția adversarilor politici. Sunt convins că orice formă de protest împotriva acestor acte normative emise în domeniul justiției este legitimă și orice român are tot dreptul să participe la proteste împotriva acestor două OUG.
Vă mulțumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu